A Red Bull felhívta nemrég az FIA figyelmét arra, hogy mivel ,,trükközhet” a McLaren.
Változnak az idők a száguldó cirkuszban. Az új szabályok bevezetése után a Red Bull és a Ferrari emelkedett ki a mezőnyből, majd a 2022-es szezon második felétől a Bikák egyeduralkodóvá és szinte legyőzhetetlenné váltak. 2023-ban csupán az volt a kérdés, hogy minden futamot megnyer-e az istálló, ám Szingapúrban Carlos Sainz meghiúsította az osztrák csapat álmát.
Az idei év elején is úgy tűnt, hogy a regnáló világbajnok ellen nincs ellenszer, ám a szezon első felének végén már a McLaren és a Mercedes is képes legyőzni a legerősebb ellenfelet.
A korábbi években a kisebb hibák is észrevétlenül maradtak. Egy-egy stratégiai malőr, egy-egy kisebb meghibásodás nem jelentett akkora gondot az osztrák istállónak. Egy dolog volt biztos: Max Verstappen nyeri majd a futamot. Ám 2024-ben változott a széljárás. A Red Bull már nem legyőzhetetlen, és a wokingi csapat is kitört a középmezőnyből.
Az Aston Martin-eset:
Az, hogy az alakulatok felhívják az ellenfelük egy-egy megoldására az FIA figyelmét, nem új keletű. Az elmúlt két évben a flexi szárnyak vizsgálata mellett a megengedettnél jobban elhasználódott kopólemezek szolgáltatták a témát a technikai fronton. A Szövetség így technikai direktívákkal pontosított a szabályokon.
2023-as szezon közepén az Aston Martinnak módosítania kellett az első szárnyán, mivel bizonyos sebesség felett jobban deformálódtak a légterelői. Fernando Alonso a Kanadai Nagydíjig a pódiumceremóniák állandó vendége volt, ám a változtatás után már visszaesett az istálló. Valószínűleg a trükköt csak jóval később vették volna észre az ellenfelek, ám a kanadai-brit csapat jó szereplése előbb vetett véget a megoldás használatának.
A Red Bull visszavág:
A Bikák szeme egyértelműen a McLarenre szegeződik idén. A papaya színű alakulat fejlesztései beváltották a csapat hozzájuk fűzött reményeit, így a regnáló világbajnok istálló kihívójává léptek elő. A brit gárda egyik fegyvere abban rejlik, hogy tovább tudják életben tartani az abroncsaikat, sőt minél ,,öregebb” a szett, annál jobban muzsikál az MCL38-as versenygép.
A Red Bull megfigyelte, hogy a McLaren konstrukciójának első és hátsó fékborításán egy lyuk látható, aminek nem mindig szabadna ott lennie. A lyuk egy olyan szezon kábelellátást biztosítja, ami a fék hűtődobjának hőmérsékletét méri. Ez az érték rendkívül fontos, mivel a felnik, és így a gumiabroncsok hőmérsékletét is a fékburkolat hűtőnyílásai által szabályozzák.
A szabályok szerint ezt a plusz szenzort csak a pénteki napon használhatják a csapatok, így a hétvége további részein a lyukat vagy el kell tüntetni, vagy be kell tömíteni. Az Auto Motor und Sport szerint az osztrák istálló arra gyanakszik, hogy a McLarennél a lyukak az egész versenyhétvégén szabadon vannak és így szabálytalan hűtőcsatornát hoznak létre.
A Red Bull így magyarázza, hogy miért volt olyan erős Imolában, Barcelonában és Miamiban a McLaren. Ezek a pályák korábban a Bikák felségterületei voltak, ám idén a papaya színű alakulat föléjük kerekedett.
Miután súgott az osztrák csapat az FIA-nak, a Szövetség közelebbről megvizsgálta a brit istálló versenygépeit. Az utolsó két versenyhétvégén már leragasztotta szombaton és vasárnap is az extra lyukakat a McLaren. Mivel ezeken az versenyeken a csapat gumielőnye nem volt olyan egyértelmű, a Red Bull úgy véli, kihúzta az ellenfele méregfogát.
Lando Norris a Brit Nagydíj utolsó szakaszában jobban elhasználata a lágykeverékű abroncsokat, így nem is tudta tartani a tempót Lewis Hamiltonnal. Holott korábban, pont fordítva működtek a McLarennél a dolgok. Az elhasználódott szetten is képesek voltak versenyképes tempót diktálni, és így meglepni az ellenfeleiket.