fbpx

Az F1-esek a Concorde-egyezményben tiltanák meg új csapat érkezését

A 10 jelenlegi Forma-1-es csapat állítólag azt szeretné, ha a hamarosan megújításra kerülő Concorde-egyezményben 12-ről 10-re csökkentenék a mezőny csapatainak maximális létszámát.

Bár most 10 csapat szerepel a rajtrácson, a jelenlegi feltételek szerint ez a szám akár 12 is lehetne. Az FIA-t, a tavalyi év elején pályázatot írt ki, hogy egy vagy két új csapatot vonzzon be az F1-be.

Az Andretti volt az egyetlen pályázó, amely jelentkezését jóváhagyta az FIA, de a Formula One Managementtől (FOM) nem kapott zöld utat a 2025-ös belépésre.

Mivel az F1 értéke nő, és ezzel együtt a csapatok értéke is, a következő Concorde-egyezményben – melyben a kereskedelmi feltételeket a 2026-tól 2030-ig tartó időszakra vonatkozóan rögzítik – azt szorgalmazzák állítsák le a rajtrács növekedését. Mivel az „hígítaná” az anyagiakat, hiszen több csapat esetén több felé osztanák a csapatoknak járó kereskedelmi bevételeket.

Joe Saward tudósító úgy tudja, hogy mind az F1, mind a benne lévő csapatok szeretnék 10 lenne a résztvevő csapatok maximális száma. Ez egyben azt is jelentené, hogy egy új belépő csak akkor vehetne részt, ha megvásárol egy már meglévő csapatot.

Amióta a Liberty Media 2017-ben felvásárolta a Forma-1 anyagilag szárnyal, így érthető, hogy a jelenlegi csapatok nem szeretnének jobban osztozkodni.

A 2020-as Covid-járvány idején elszenvedett pénzügyi gondok óta a 10 jelenlegi F1-es csapat jelenleg 1 milliárd font körnéykére értékelhető. Legalábbis a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown szerint.

Ha a sorozatba beengedett csapatok számát nem sikerül a jövőben maximalizálni, akkor több mint valószínű, hogy a leendő csapatoknak fizetendő hígulás elleni díj a kezdeti 200 millió dollárról az egekbe szökik.

A Saward által említett másik lehetséges vitás pont a csapatok tulajdonosi struktúráját érinti. Arról beszélnek, hogy a sorozat érdekeit az szolgálná, ha minden csapat független tulajdonban lenne.

Így például a Red Bull anyavállalat nem lehetne a Red Bull Racing és a faenzai székhelyű RB tulajdonosa is. Ezt a fajta struktúrát az elmúlt időszakban többen is kritizálták, többek között a McLaren vezérigazgatója Zak Brown.

A McLaren vezérigazgatója még odáig is elment, hogy a Red Bull esetében a két csapat tulajdonlása „a sportág tisztességével ellentétes”.

A következő, 2026-tól 2030-ig érvényes Concorde-egyezményt alkotó új kereskedelmi megállapodásokat még a jövő év vége előtt alá kell írni.

Andretti bizonygatja erejét: Új létesítményét nyitott Silverstone-ban

Forrás :