Az F1 elutasította az Andretti csapat ajánlatát, hogy csatlakozzon a mezőnyhöz, miután értékelték a beadványukat és az új csapat várható értékét.
A döntés szerint ezek a számok nem meggyőzőek, és az amerikai vállalkozás törekvéseit év elején elutasították. Michael Andretti azonban ettől függetlenül folytatta a projektet, és szerdán megnyitotta új létesítményét Silverstone-ban.
„Azt hiszem, ez mutatja, hogy mennyire határozottak vagyunk, és hogy mit teszünk” – mondta az ex-F1-es versenyző a Sky Sportsnak.
„Ha egyszer mindenki megérti, hogy valójában mit is hozunk össze, eljön az a pont, amikor már nem tudnak majd nemet mondani.”
Miután a 2025-ös rajtrácson való helyét elutasították, Andretti most a 2026-os évet célozza meg.
Az egyik kritika, amit az F1 az Andretti nevezésével szemben megfogalmaztal, az volt, hogy egy 2025-ös autó fejlesztése a 2026-os jelentős szabályváltozás előtt túl nagy terhet jelentett volna egy új csapat számára az autófejlesztés szempontjából.
A jelenlegi szabályok szerinti autó tervezésén már dolgoznak, egy modell már fut a szélcsatornában.
Ez azonban kissé csalárd dolog, tekintve, hogy a programnak jelenleg nincs motorszállítója.
Az erőforrás és a sebességváltó határozza meg az autó hátuljának formáját, nem is beszélve a hátsó felfüggesztésről, a padlóról és a diffúzorról. Ezért mindezeket az elemeket csak megközelítőleg lehet megalkotni, így a szélcsatorna-modellnek valós haszna nem sok van. Inkább afféle erőfitogtatás.
Egy másik kritika, amit az F1 felhozott a nevezés elutasításakor, hogy Andretti nem kötött szerződést az erőforrásra. A Renault-val már aláírtak egy szerződést, de az érvényét vesztette, és az új csapat inkább a szabályok azon rendelkezéseire támaszkodik, amelyek értelmében a meglévő gyártók egyike szállítja az erőforrást. Ezt a szállítást használnák fel arra, hogy áthidalják a General Motors 2028-as belépéséig hátralévő időt, mint saját jogú motorgyártó.
„Jelenleg is építenek egy motort” – állította Andretti. „Már be is vannak jegyezve erre. Tehát lesz motorunk ’28-ra.”
„Nyilvánvalóan építenünk kell, hogy eljussunk oda. Csak úgy hirtelen felbukkanni ’28-ban egy új motorral és egy új csapattal…”
„Két évet kell várnunk, hogy megépítsük, hogy elérjük azt, hogy amikor megkapjuk a saját motorunkat, akkor a csapat készen álljon arra, hogy versenyképes legyen.”
„Ilyen szempontból semmiképpen sem vagyunk naivak.”
A másik kihívás, amellyel Andrettinek szembe kell néznie, az a sport kereskedelmi oldalával kapcsolatos. A jelenlegi csapatok ugyanis vonakodnak, hogy megosszák a nyereményalapot.
A10 jelenlegi csapat osztozik az F1 által kifizetett pénzdíjakon, és nem hajlandóak arra, hogy ezt az összeget 11 csapat között osszák szét. Annak ellenére sem, hogy a Concorde-megállapodásokban erre vonatkozóan van rendelkezés.
A konszenzus szerint Andretti szívesen látott vendég az F1-ben, de csak a jelenleg is meglévő csapatok egyikének megvásárlásával.
Eredetileg ezt az utat követték a Sauberrel, de az üzlet az utolsó szakaszban meghiúsult, és a svájci alakulat azóta az Audival kötött szerződést.
Egy másik esetleges opció az Alpine. Bár a csapat az eladásáról szóló híreket kategorikusan cáfolta.
Jöhet a következő bombameglepetés: az Andretti szemet vetett az Alpine-ra!