Juan Pablo Montoya kitálalt a Forma-1-es riválisával való „gyilkos” kapcsolatáról, amely a 2001-es Kanadai Nagydíjon a versenyzői értekezleten fizikai összetűzéshez is vezetett.
A 48 éves pilóta 2001 és 2006 között hat évet töltött a királykategóriában, és 95 nagydíjon indult. A Williamsnél töltött bemutatkó szezonjában azonban Montoya néhány riválisát rossz szemmel nézte. Időnként a főnökét, Frank Williamst is felbosszantotta, de a tempója elképesztő volt. Montoya a 2001-es Ausztrál Nagydíjon debütált a BMW Williams színeiben, és az idényt nagydíjgyőztesként zárta. A kolumbiai az Olasz Nagydíjon állt először a dobogó legfelső fokára. Abban az évben három pole pozíciót is szerzett, a Német Nagydíjon, a Belga Nagydíjon és Monzában. A Williams végül négy futamgyőzelemig repítette Montoyát, mielőtt 2005-ben a McLarenhez igazolt, ahol további három futamgyőzelmet szerzett.
A McLarennél 2005-ben a Brit Nagydíjon, az Olasz Nagydíjon és a Brazil Nagydíjon – amelyet 2004-ben a Williamsnél is megnyert – minden egyes diadalát a wokingiakkal aratta. A kétszeres Indy 500 bajnok 2003-ban még a Monacói Nagydíjon és a Német Nagydíjon is a Williamsnek biztosította a győzelmet. F1-es pályafutása alatt további 13 pole pozíciót tudhatott magáénak, Monza volt a legbiztosabb vadászterülete hárommal. Montoya 2002-ben Montrealban is megszerezte a pole pozíciót.
A 2002-es pole pozíciós sikerei előtt azonban Montoya rossz benyomást keltett egyesekben a 2001-es Kanadai Nagydíjon, miután heves összetűzésbe keveredett az 1997-es F1-es bajnokkal, Jacques Villeneuve-vel. A páros majdnem összeverekedett a pénteki versenyzői értekezleten az edzésen történt balesetük után.
Charlie Whiting az FIA versenyigazgatójaként a Forma-1-es riválisok szeme láttára választotta szét Montoyát és Villeneuve-t, Montoya megrovást is kapott a szerepéért. Erre azután került sor, hogy Villeneuvebe 260 km/órás sebességnél ütközött, amiért a kanadai hátsó felfüggesztése meghibásodott. Villeneuve utalt rá, hogy Montoya okozta a balesetét, miután korábban, az edzésen hátulról nekiment a BAR Honda pilótájának. Tovább morgott, az Autosporton keresztül annak idején:
„Nem tudom, milyen játékot akar játszani… Úgy tűnt, valami elromlott az autómon. De nagyon nehéz ezt megmondani, mert amikor a falnak csapódtam, igen sok minden eltört. Küldetéstudata van, majd beszélnem kell vele.”
Montoya most megnyílt a 2001-es Kanadai Nagydíjon Villeneuve-vel történt heves összecsapásáról, és elismerte, hogy a párosuk „gyűlölte egymást”. Ugyan Frank Williams legnagyobb bánatára majdnem összecsaptak Montrealban, Montoya bevallotta, hogy minden feszültség megszűnt, amint abbahagyták a versenyzést. A kolumbiai a Beyond The Grid podcastnek beszélt erről:
„Villeneuve-vel a kapcsolatom, amikor versenyeztünk, vérre menő volt, úgy értem, gyűlöltük egymást. És amikor elkezdtem visszajárni a versenyekre, egymásra néztünk, és csak röhögtünk rajta. Ennyi. Azon a ponton azonban majdnem megvertük egymást a kanadai versenyzői értekezleten. Az útjába kerültem, ő pedig nem volt ettől boldog. Nem emlékszem már, hogy egy install kört mentem-e, frissen köröztem, vagy csak egy körön voltam, de ő csak jött, nem láttam őt, és az útjába kerültem. Mellém ért, rám dobta az autót, valahogy ment, én is mentem, ő pedig féktesztelt, én pedig nem fékeztem. Belerongyoltam a hátuljába, igazából elég keményen, ő pedig elszállt, és a hátsó felfüggesztése elromlott, és hatalmasat balesetezett. Majd engem hibáztatott az egészért. Mondtam is magamban, „Cseszd meg.”, persze, ugyanakkor élveztem. Ha te egy másik pilóta vagy, és azt látod, hogy mögötted vagyok, és bedobom az autót, mit gondolsz, mit fognak gondolni? „Ó, csak menj. Nem akarok balesetet.”
Shakira, zene, Forma-1 – páros interjú Juan Pablo Montoyával és fiával