Emlékeztek a 10 évvel ezelőtti, 2014-es Forma-1-es autókra? Szinte egytől egyig mind ronda volt, legalábbis az orruk tekintetében biztosan. De ha ronda nem is, minimum megmosolyogtató. Legtöbbjük gúnyneve ugyanis „p*csorrú” lett magyarul, míg a nemzetközi sajtó a „dildó” kifejezést használta.
Ilyen „hegyes” orrot kapott abban az évben a McLaren, a Force India, a Toro Rosso, a Sauber és a Caterham, valamint enyhén visszafogottabban a Marussia, és a Williams. Mindeközben a Ferrari orra morzsaporszívóra emlékeztetett, a Lotusé perig nyárs villára. A Mercedes és a Red Bull orra ezekhez képest egészen esztétikus volt.
De miért volt akkor szinte minden autó ilyen… nem szép? Természetesen ez az akkori szabálymódosítások eredménye lett, amelyek előírták, hogy az autók orrának vége 265 mm-rel alacsonyabb legyen, mint korábban. Így aztán az aerodinamikusoknak ezzel kellett kalkulálniuk, és nyilvánvalóan arra jutottak, hogy inkább legyen ronda, de cserébe hatékony.
Mivel csak az orr legelső részének kellett megfelelnie az új előírásoknak, elég radikális megoldások születtek annak érdekében, hogy a szabályoknak is megfeleljenek, de közben maximalizálják az aerodinamikai funkcionalitást.
Mutatjuk milyen megoldások születtek:
Embed from Getty Images
Embed from Getty Images
Embed from Getty Images
Embed from Getty Images