A Forma-1 költségvetési korlátjának megsértéséért kiszabott büntetések következő körének „sokkal drasztikusabbnak” kellene lennie. Legalábbis ezen a véleményen van a Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur.
A Red Bullnak egyszer már sikerült megszegni ezt a szabályt és túllépték a költségkeretet. Ezért 7 millió dolláros büntetést kellett fizetniük és tovább korlátozták a szélcsatornában eltölthető idejüket.
A pletykák szerint idén is van pár csapat, amely jó eséllyel túllépte a költségkeretet. Vasseur véleményét tekintve pedig valószínűleg a Ferrari nincs köztük. A legtöbben az Aston Martinra, valamint ismét a Red Bullra gyanakodnak.
„Nem akarok nyilatkozni olyasmiről, amit nem ismerek. Általánosságban véve annyit mondhatok, hogy a tavalyi büntetés nem volt elég kemény” – mondta Vasseur a La Gazzetta dello Sportnak a Red Bull korábbi esetéről.
„Ha ez újra megtörténne, sokkal drasztikusabbnak kellene lennie [a büntetésnek]. Tekintettel arra, hogy a technikai előny sportelőnnyé változik, a büntetésnek sportszerűnek kellene lennie, nem csak pénzbüntetésnek.”
A francia szerint a Red Bull 10 százalékkal csökkentett szélcsatornás ideje „egy vicc”.
„A fő munkát már elvégezték addigra, és amit nem aerodinamikára fordítanak, azt a súlycsökkentésre és más területekre lehet költeni” – mondta Vasseur.
„Ha újabb szabálytalanság igazolódna be, komoly büntetésre lenne szükség. Talán egyéves kizárás 2024-re, vagy valami hasonló.”
Elismerte, hogy a költségvetési sapka kezelése „nehéz” a csapatok számára, de hozzátette: „Tökéletes rendszereink vannak a kiadásaink ellenőrzésére, kétség esetén pedig az FIA-t is meg lehet kérdezni.”
Vasseur azt is elmondta, hogy a Red Bull 5 százalékos túlköltekezése valójában nem volt csekély, és sokkal komolyabban kellene vizsgálni a túlköltéseket.
„Kollektívan, F1-ként ezt a kérdést meg kell oldani” – mondta. „Nem szabad a szőnyeg alá söpörnünk, mert végső soron nagy különbség van egy nem szándékos hiba és egy szándékos döntés között.”
„Olyan ez, mint a különbség az adóbevallás kitöltésének hibája és aközött, hogy szándékosan alapítunk egy céget egy adóparadicsomban, hogy elkerüljük az adókat. Határozottaknak kell lennünk, mivel a költségplafon jövője a tét.”
„Ha ez egy újabb pofonnal végződik, akkor mindenki ugyanazt fogja csinálni – elkülöníti a pénzeszközöket a bírság kifizetésére, és ennyi. A nagy gyártók biztosan megengedhetik maguknak.”
Bezárták a kiskaput: Új direktíva lép életbe az F1-es költségplafon kapcsán