Fernando Alonso 2020-ban futotta első és egyetlen Dakar-raliját, majd a következő évben teljes munkaidőben visszatért a Forma-1-be.
Miközben továbbra is a harmadik világbajnoki cím megszerzése a célja, még mindig viszket a tenyere, hogy visszatérjen a tereprali versenyzéshez. A High Performance podcast vasárnap megjelent interjújában Alonso a pályafutása mentális oldaláról beszélt. Többek között arról, hogyan közelítette meg az F1-be való visszatérését. Bár jelenleg 2014 óta a legjobb szezonját éli, hiszen a harmadik helyen áll a tabellán, elárulta, hogy a Forma-1-es bajnoki cím megszerzése nem feltétlenül szerepel a listája élén. Rengeteg olyan dolog van, amit még ki akar húzni a bakancslistájáról, mint például egy Dakar-rali győzelem. Így fogalmazott:
„99 százalék, hogy újra megpróbálom a Dakart. Nem arról van szó, hogy a harmadik világbajnoki cím kevésbé fontos – ez prioritás, de egy nap megnyerni a Dakart, az is kiemelt fontosságú számomra. Talán nyolc, tíz vagy akárhány évig kell majd próbálkoznom azon a versenyen, míg talán egy nap szerencsém lesz, és harcba szállhatok a győzelemért. Ugyanakkor ha nyerek a Forma-1-ben, az endurance versenyeken és a Dakaron, az számomra versenyzőként és emberként is különleges érzés lesz. Jelenleg ilyen kihívásokra gondolok.”
Alonso az F1-es kihagyása közepette nevezett a 2020-as Dakar-ralira a Toyota Gazoo Racinggel. A minél jobb felkészülés érdekében olyan versenyeken indult, mint a szaúd-arábiai Al Ula-Neom tereprali és a dél-afrikai Lichtenburg 400. Előbbin az összesített harmadik helyen végzett. Alonso egy Toyota Hiluxszal versenyzett, amelyben a spanyol Marc Coma volt a navigátora. A második szakaszon a felfüggesztés sérülése miatt kiesett az összesített versenyből, mert a második szakaszon egy földbe vájt kátyúba hajtott. A javítás után folytatni tudta a ralit, és egyébként gyors tempót diktált. Ennek köszönhetően a 8. szakaszon a második helyen végzett. Alonso két szakasszal később felborult a járgánnyal, de az összesített ranglistán tizenharmadikként ért célba.
Erre az indulásra egy sikeres sportautós program után került sor a TGR-rel, akikkel megnyerte a 2018-as és 2019-es Le Mans-i 24 órás versenyt, valamint az FIA World Endurance Championshipet ezen szezonban. Alonso az F1-től távol töltött három éve alatt az Indianapolis 500-on és a Daytona Rolex 24 órás versenyeken is indult, utóbbit 2019-ben meg is nyerte.
Bár kötelezettségei a száguldó cirkuszban máshol korlátozzák versenyzői tevékenységét, érdeklődése egy újabb Dakar-verseny iránt nem kizárólag saját magára vonatkozik. Dakar-csapattársa és regnáló bajnoka, Nasser Al-Attiyah és a Dakar-rali igazgatója, David Castera többek között reményét fejezték ki a visszatéréssel kapcsolatban. Egykori F1-es kollégája és a 2022-es Silk Way Rally SSV győztese, Nikita Mazepin pedig felidézte, hogy Alonso egy versenyzői felvonuláson azt mondta neki, hogy szeretne újra raliversenyeken indulni.
Alonso 2023-ban többéves szerződést kötött az Aston Martinnal. Ugyan a szerződés feltételeit nem hozták nyilvánosságra, de az legalább 2024-ig a csapathoz köti őt.