Az FIA bezárta a Forma-1 költségkorlátozási szabályzatának egy lehetséges kiskapuját. Ezzel megakadályozzák, hogy a csapatok a költségvetési korláton kívül alkalmazzanak személyzetet, tudta meg a Motorsport.com.
Az elmúlt években gyakori volt, hogy az F1-es csapatok úgy alkalmaztak vezető műszaki munkatársakat, hogy azok külön részlegekben dolgoztak a technikai projekteken. A Red Bullnak például van egy Advanced Technology részlege, a McLarennek egy Applied Technologies, a Mercedesnek egy Applied Science, az Aston Martinnak pedig egy Performance Technologies.
Ezek mind sikeresek voltak, és számos projekten dolgoztak, amelyek közúti autókat, America’s Cup jachtokat, és kerékpárokat is találunk.
De miután felmerült a gyanú, hogy egyesek talán kijátszották a rendszert, és ezeket a részlegeket arra használták, hogy a költségplafonon kívül, mellékesen továbbfejlesszék az F1-es tudásukat, ezt az információt pedig „ingyenesen” beszolgáltatták az F1-es csapataiknak.
Egy eredetileg az év elején megfogalmazott, de nemrég átdolgozott és hatályba lépett technikai irányelvben az FIA világossá tette a csapatok számára, hogy nem engedi meg nekik, hogy az F1-es tevékenységükön kívül futó projektekből származó szellemi tulajdont visszaadják a csapatoknak anélkül, hogy a munka a költségplafon alá esne.
Az úgynevezett TD45 (Technikai direktíva #45) kimondja, hogy bár a csapatok továbbra is szabadon működtethetik ezeket a speciális projektrészlegeiket, az ezekből származó, az F1-es csapatok által felhasznált szellemi tulajdonjogokat a költségplafon alatt kell elszámolni, tehát nem származhatnak ugyanazon a vállalaton belüli szabad forrásokból.
A Motorsport.com megkeresésére több ilyen műszaki részleggel rendelkező csapat is azt állította, hogy teljes mértékben betartották a szabályokat, és örülnek a pontosításnak.
Azonban egy a helyzetet jól ismerő F1-es forrás szerint a TD45 már ki is váltotta a változtatásokat.
„Volt hatása” – mondta a bennfentes. „Néhányan kénytelenek voltak cselekedni, mert rájöttek, hogy amit eddig csináltak, az már nem megengedett.”
„De a nehéz rész az, hogy január 1. óta ezt csinálják, így eddig a pontig volt egy olyan költésük, amit most kezelniük kell, és valahogy vissza kell szerezniük.”
Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke az év elején azt mondta, hogy a nagyobb csapatok megtalálták a módját annak, hogy a személyzetet úgy alkalmazzák, hogy az ne számítson bele a költségplafonba.
A TD45 bevezetése annak fényében történik, hogy több forrás szerint az FIA idén sokkal alaposabban vizsgálja a csapatok kiadásait a költségplafon-elemzés részeként.
A Motorsport.com úgy tudja, hogy az FIA az elmúlt hetekben felkereste a csapatok gyárait, hogy a pénzügyeiket elemezzék. Állítólag az irányító testület legutóbbi kérdőíve a szabályok betartásával kapcsolatban már több mint 100 kérdést tartalmaz – jóval többet, mint 12 hónappal ezelőtt.
Tavaly a Red Bull 7 millió dolláros büntetést kapott, és csökkentették a szélcsatornában való fejlesztési idejét a 2021-es túlköltekezésük miatt.