A Kanadai Nagydíj 14-es kanyarjának fala meglehetősen híres lett az évek során. A „bajnokok fala” elnevezést kapta, és nem azért, mert a bajnokok kedvence lenne.
Ez egy olyan kanyar, ahol a versenyzők nagy sebességgel tényleg centikre megközelítik a falat. Vagy még jobban. És ez a még jobban gyakran „falazást”, autótörést jelent. A jobb köridőkért azonban olykor indokolt kockáztatni.
A McLaren részletezte, mi okozhat ott gondot: „Valójában az azt megelőző kanyar – a 13-as jobbos kanyar, amely a jobb-balos sikánt nyitja – határozza meg általában, hogy a versenyző nekimegy-e a falnak vagy sem.”
„Ha túl erősen találod el a 13-as csúcspont rázókövét, az autó a levegőbe emelkedik, majd földet ér. Küzdesz az első kanyarban tapadásáért (nem sok van belőle, amikor az autó 30 centire van a levegőben). És mindig alulkormányzottan, orral előre a falnak csapódik. Az ilyen balesetek olyan súlyosak lehetnek, hogy az autó egészen mélyen a falba temetődik, mert nincs hely a felesleges lendület levezetésére.”
„Ha viszont a kanyar első részét jól elkapod, majd a 14-es kanyar csúcsánál kerülsz bajba, akkor túl könnyen elveszítheted az uralmat a hátsó rész felett, ami azt eredményezi, hogy kitör az autó fara, és a hátsó gumikkal a falnak csapódsz.”
„Ha teljesen elrontod, akár az is előfordulhat, hogy a rázóköveken pördülsz meg, és háttal érkezel a kanyarba.”
De miért is lett a neve „bajnokok fala”?
Mert az évek során több világbajnoknak is (és persze nem világbajnokoknak is) beletört a bicskája a kanyarkombinációba, és végezték a falban.
1988-ban Derek Warwick csúszott látványosan a falba, 1997-ben Jacques Villeneuve és Alex Wurz végezet lett. 1999-ben pedig Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve lett az áldozat, ez utóbbi évben kapta meg a fal a becenevét. Ugyanabban az évben Ricardo Zonta is „megkóstolta” a bajnokok falát. 2021-ben Rubens Barrichello, Nick Heidfel, 2005-ben Jenson Button, 2006-ban Juan Pablo Montoya, 2010-ben Kamui Kobayashi, 2011-ben Sebastian Vettel, 2012-ben Bruno Senna és Pastor Maldonado, 2016-ban Carlos Sainz, legutóbb pedig Kevin Magnussen lett az áldozat, 2019-ben.
Vajon idén bővül majd ez a kör, vagy ezúttal mindenki megússza?