fbpx

A Kamion Eb 2024-es újdonságai egy cikkbe gyűjtve!

Készüljünk egy adrenalinban gazdag szezonra, amikor a 2024-es Goodyear FIA Kamion Európa-bajnokság ezen a hétvégén akcióba lendül!

Idén megújult a kvalifikációs formátum, két hivatalos FIA bajnoki kategóriát vezetnek be, új gumiabroncsokat készítettek és a technikai szabályokat is frissítették.

IZGALMAS ÚJ IDŐMÉRŐS FORMÁTUM
A soron következő idényben egy izgalmas új kvalifikációs formátum debütál. Az 1. és 3. futamra kiírt egyetlen időmérőt, amelyet a Super Pole követett, egy dinamikus, három szakaszból álló kvalifikációs formátum váltja fel. Ennek célja, hogy fokozatosan szűkítse a mezőnyt, és megmutassa a legjobb kamionversenyzők képességeit. Így működik majd a dolog:

A Q1 (15 perc) határozza meg a rajtrács 13. és 13. helyét: Az első edzés minden kamion számára nyitott lesz. Így mindenkinek lehetősége nyílik arra, hogy a pályán megdöntse a leggyorsabb idejét. A 15 perces időmérőn a versenyzőknek a végsőkig kell hajtaniuk magukat és gépeiket, hogy biztosítsák helyüket a következő fordulóra.
A Q2 (10 perc) határozza meg a 7-12. rajthelyeket: A Q1 lendületére építve a második részbe a Q1 leggyorsabb 12 versenyzője jut tovább, hogy megküzdjön egymással. A mindössze 10 perces időmérőn nagy lesz az tülekedés, mivel a versenyzők azért küzdenek, hogy a következő fordulóban az élre állhassanak.
A Q3 (5 perc) határozza meg az 1-6. rajtpozíciót: A végső megmérettetésben a Q2 legjobb 6 versenyzője vesz részt egy ötperces, körömrágós küzdelemben. Mivel az idő fogy, minden másodperc számít, a versenyzők pedig utolsó próbálkozásukat teszik meg az értékes pole pozícióért.

Ahogy korábban az ismert volt, a 2. és 4. futam rajtpozícióit az 1. és 3. futam eredményei határozzák meg, a legjobb 8 versenyző fordított sorrendben indul.

VÁLTOZÁSOK A VERSENY FORMÁTUMÁBAN

A verseny fokozását és a kamionversenyzők nagyobb elismerését célzó lépésként a Goodyear FIA ETRC mostantól két külön kategóriában kerül megrendezésre: TITAN és CHROME. A TITAN és CHROME versenyzők továbbra is együtt indulnak, de mindkét kategóriának saját győztese lesz minden versenyen. A versenyzők a saját kategóriájukban versenyeznek majd az idény alatt. A szezon végén mindkét kategóriában hivatalos FIA-címet kap a legtöbb pontot elérő versenyző. Ez a változás eltérést jelent a korábbi formátumtól. Az egy általános kategóriát és egy hivatalos FIA-címet, valamint egy Promoter’s Cup osztályt tartalmazott, amely nem járt hivatalos FIA-címmel. A TITAN és CHROME kategóriák bevezetésével mostantól minden pilótának lehetősége lesz arra, hogy harcba szálljon a hivatalos FIA elismerésért. Ez új szintre emeli a bajnokság megkülönböztetését.

FRISSÍTÉSEK A TECHNIKAI SZABÁLYZATBAN
A 2024-es technikai szabályzat egyik legfontosabb frissítése az első tengely szögének 30 fokban történő korlátozása. Ez a frissítés az ETRA, az FIA és a csapatok közötti széleskörű egyeztetés eredménye. Felismerték, hogy szabványosított paraméterekre van szükség a kormánymechanikával és a mechanikus alkatrészek sérülésével kapcsolatos problémák megoldása érdekében. Frans Steilberg, az FIA technikai delegáltja így fogalmazott:

„Korábban az első tengely dőlésszöge nem volt külön szabályozva. Ez a csapatok által a teljesítménynövelés érdekében elfogadott beállítások széles spektrumát eredményezte. Ezek a beállítások, bár a teljesítmény javítását célozták, gyakran vezettek olyan problémákhoz, mint törött rugók és az első gumiabroncsokra nehezedő fokozott terhelés.”

A maximális állásszög bevezetéséről szóló döntés az FIA technikai munkacsoportjának alapos mérlegelése után született meg, a csapatok közreműködésével. A szabályozás bevezetésével a bajnokság célja, hogy optimalizálja a versenykamionok teljesítményét, miközben biztosítja a kritikus alkatrészek hosszú élettartamát.

ÚJ ÉS TOVÁBBFEJLESZTETT GUMIABRONCSOK
A Goodyear széleskörű tesztelési időszak után új kamion-versenyabroncsokat mutat be. Az új keveréket úgy fejlesztették ki, hogy nagyobb tapadást biztosítson, különösen nedves körülmények között, ezáltal emelve a kamionversenyzés biztonsági normáit. Az új abroncsok emellett nagyobb tartósságot is kínálnak, támogatva a fenntarthatósági törekvéseket úgy, hogy csökkentik a szezon során használt abroncsok számát.

A Network4 közvetíti idén Kiss Norbi kamionos versenyeit is, valamint a DTM-et